Bloger pszichológia

Már régebb óta alakul bennem a bloger massza viselkedéséről egy szemlélet és a nemrég lefutott dolgok fényében úgy éreztem, hogy itt az ideje, hogy megírjam, hogy mire jutottam.

Az egologo megjelenésével egyre belterjesebbé vált az ott megjelenő blogok élete. Sokan megpróbáltak az egologora optimizálni. Ez az elején abban nyilvánult meg, hogy a bejegyzés elejére minél vonzóbb vagy érdekesebb képeket csatoltak, később a címeket úgy választották, hogy az felhívja az olvasok figyelmét, akár extravagáns, szókimondó mivoltukkal, akár személyes vagy érdekes jelenségekre felhívó jellegükkel.

Ahogy telt az idő, az egologo blogerei kezdték megismerni egymást, olvasni egymás írásait, hozzászólni mások bejegyzéseihez. Ez a folyamat jelenleg is tart és éppen ezért, gondolom nem csak én vettem észre, hogy a legtöbb kattintást az olyan jellegű bejegyzések hozták, melyek egymásról szólnak, illetve mostanában a blog versenyről. Ekkor valahonnan spam szerűen elindult a “nekem ezek a kedvenc blogjaim, hát nektek melyek jönnek be?” mozgalom, ahol le merem fogadni, hogy a listákon szereplő blogok fele csak azért került fel, mert az író megtalálta magát ezek listáján, vagy mert barát vagy mert rendszeres olvasó és hogy a kedvében járjon. Erre persze mindenki azt mondja, hogy az egész szubjektív és senkinek semmi köze hozzá, de kíváncsi vagyok, hogy akkor is ugyanezek lennének a listák, ha az emberek név nélkül nyilatkozhattak volna? Az utóbbi időben ezek a postok hozták a legtöbb látogatót az egologorol.

Ebből az happeningből persze fény derült pár dologra. Egyes esetekben új barátságok alakultak ki, amikor az emberek látták megjelenni saját nevüket mások listáján. Mert hát a blogger sok dolgot szívesen olvas és ahányan vagyunk annyiféle dolgot szeretünk, de egy dolog közös bennünk. Szeretünk saját magunkról olvasni. Szeretjük felfedezni magunkat mások listájában és ezek után rendszeresen visszajárunk az adott oldalra, hátha újra felüti a fejét a nevünk, amit újabb trófeaként könyvelhetünk el. Ha tovább ütjük a vasat, akkor akár a másik bloger ajánlott olvasmányai listájába is bekerülhetünk. És így kerekedünk és szépülünk. Egyesek kiemelkednek, mások leesnek és talán abba is hagyják az írást, elmennek inkább focistának vagy atomfizikusnak.

Ugyanakkor nagyon sok bloger bevezette a cenzúrát, hogy megvédje magát a névtelen anyázásoktól, melyek sokszor öv alatt, a témával teljesen párhuzamosan kötekedtek az íróval. Ezt persze mindenki magának döntheti el, hogy ezeket a hozzászólásokat megjelenteti vagy sem, hisz ő a tejhatalmú ura a kis birodalmának, elemben szerintem aki nem kötekedett, akár akaratán kívül is, azt nem érte volna támadás.

Az egologot legújabban felborzoló eseményeknek köszönhetően pedig kicsit alakultak az erőviszonyok, melyek idővel újra visszaállnak a rendes kerékvágásba. Márton Ákos káromkodott egyet Czika Tihamér rovására. Hogy ebből ki húzta a rövidebbet, azt már mindenki láthatta. Ákos lett a legaljább blogger, míg Tihit, akit eddig sokan mostoha gyerekként kezeltek bejegyzéseinek tartalma és / vagy stílusa miatt, most mindenki a keblére ölel. Neves és névtelen blogoknak szökött meg a látogatottsága, mert támogatásukat fejezték ki Tihi irányába.

Én nem foglalok álláspontot ezzel kapcsolatban, hisz senkit se érdekel a véleményem, egy ugyanolyan anonymous vagyok, mint aki tegnap leanyázott a blogodon. Csak nevetek az ügyön. Azt is csak magamban.

p146

 

Reklámok

~ Szerző: p146 - május 3, 2007.

4 hozzászólás to “Bloger pszichológia”

  1. Én is akartam már írni egy hasonlót. Csak 2 g-vel:)
    Jó kis összefoglaló.

  2. Elfelejtettem hozzáfűzni az imént: ti is ezt csináljátok. Mármint figyelemfelkető címek, kattintás-csalogatás stb.

  3. Pontosan Sz.Cs., nem akartam kihangsúlyozni, mert gondoltam, hogy evidens lesz mindenkinek, aki követte az írásainkat. 🙂

    És persze voltak tesztek a másik irányba is. Egyes érdektelen címekre csak nagyon kevés érdeklődő jött.

  4. […] https://unpluggedx.wordpress.com/2007/05/03/bloger-pszichologia/ […]

Vélemény, hozzászólás?

